Tarieven zee- en luchtvracht 3e kwartaal 2024

Terug naar overzicht
Tarieven zee- en luchtvracht 3e kwartaal 2024

De marktontwikkelingen van het tweede kwartaal van 2024 werden gekenmerkt door een complex samenspel van economische en geopolitieke factoren. Ook in het derde kwartaal zijn er verschillende belangrijke ontwikkelingen in het intercontinentale transport die de dynamiek van de mondiale supply chain beïnvloeden.

Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste trends en factoren die momenteel spelen:

Zeevracht

Azië
De tarieven voor de import van containers uit China en Zuid Oost Azië naar Europa zijn de laatste weken weer beduidend toegenomen. Belangrijkste redenen hiervoor zijn:
1. Seizoensgebonden factoren en geopolitieke spanningen,
2. De toegenomen congestie in grote havens (zoals in Singapore),
3. Stijgende operationele kosten, waaronder brandstofprijzen en arbeidskosten,
4. Aanhoudende tekorten aan containeruitrusting en scheepsruimte.

Deze factoren dragen gezamenlijk bij aan de opwaartse trend in de containertarieven uit Azië. Met name de extreem vroege kerstimport is een reden waarom ‘Peak Season’ eerder het verwachtte toppunt heeft bereikt dan voorgaande jaren. Na verwachting zullen de tarieven dalen in de loop van juli en augustus.

Noord-Amerika
Het derde kwartaal van 2024 voor de trans-Atlantische scheepvaart wordt gekenmerkt door stabiele vraag en aanbod. Op de Noord Atlantische vaarroutes zien we momenteel overeenkomende tarieven voor Q3, 2024. Ook voor de routes naar en van Chicago hebben rederijen de tarieven verlengd. In zowel import als export FCL/LCL zien wij geen noemenswaardige wijzigingen.

Overige vaargebieden
Voor de overige vaargebieden waarop wij actief zijn zoals o.a. het Midden-Oosten, Zuid-Amerika en Australië zullen wij met onze zeevrachttarieven de markt blijven volgen.

Luchtvracht

Voor zowel de import- als exporttarieven voor zendingen van en naar Noord-Amerika zien we de afgelopen weken geen grote veranderingen. Luchtvrachttarieven zijn in vrijwel alle gevallen ongewijzigd gebleven.
Ook de luchtvrachttarieven van en naar Azië blijven ongewijzigd. De importtarieven, die afgelopen kwartaal een duidelijke stijging lieten zien, lijken nu gestabiliseerd en dalen gestaag.

Wegvervoer

Huidige olieprijzen hebben effect op de tarieven voor wegvervoeractiviteiten op wereldwijde schaal. Zoals u van ons gewend bent updaten wij maandelijks onze FSC (Fuel Surcharge) dat het percentage uitdrukt van de huidige brandstofprijzen.

Toeslagen

De ondertussen bekende toeslagen voor brandstof (BAF, LSSC, FSC), valutarisico’s (CAF) en security (SSC, ISPS) zullen wij zoals altijd volgens uitgave aan u doorbelasten.

Mocht u verdere uitleg willen neemt u dan gerust contact met ons op en blijft u vooral ook onze nieuwsberichten op de website volgen.

Terug naar overzicht
+31 (0)88 3190430
info@intervracht.nl