Tarieven zee- en luchtvracht 4e kwartaal 2023

Terug naar overzicht

In de afgelopen 3 kwartalen van dit jaar zijn de tarieven voor zee- en luchtvracht op de meeste trade lanes gedaald. Deze marktontwikkeling hebben wij uiteraard meegenomen in onze nieuwe tarieven voor het 4e kwartaal. Hieronder geven wij u een opsomming van de belangrijkste wijzigingen.

Zeevracht

  • Import Azië

De tarieven voor de import van volle containers (FCL) uit China en Zuid Oost Azië naar Europa en Noord Amerika zijn intussen nog verder gedaald t.o.v. Q3, 2023.
De tariefdalingen geven wij zoals u gewend bent middels de negatieve PSS aan onze klanten door.

  • Noord-Amerika export FCL

Op de Noord Atlantische vaarroutes blijven de tarieven de laatste maanden eveneens dalen. In veel gevallen is een langere geldigheid van tarieven niet aan te bevelen, de meeste tarieven kennen momenteel een geldigheid van 1 maand.

  • Noord-Amerika export LCL

Voor onze vaste route naar Chicago hebben wij in Q2 en Q3 de tarieven reeds verlaagd, middels een negatieve GRI. De tarieven voor Q4, 2023 zijn wederom naar beneden aangepast. We doen dit d.m.v. een hogere negatieve GRI.

  • Noord-Amerika import LCL/FCL

Voor de import tarieven vanuit Amerika voor groupage (LCL) hebben wij eveneens lagere tarieven kunnen calculeren. Ook voor volle containers (FCL) uit Amerika dalen de tarieven en hebben wij onze tarieven dienovereenkomstig bijgesteld.

  • Overige vaargebieden

Voor de overige vaargebieden waarop wij actief zijn zoals o.a. Afrika, het Midden-Oosten, Zuid-Amerika en Australië zullen wij de markt blijven volgen en mag u concurrerende tarieven verwachten.

Luchtvracht

De tarieven voor luchtvrachtzendingen zijn enigszins stabiel te noemen, zowel de import tarieven voor zendingen uit Azië als ook de export tarieven naar bijvoorbeeld Noord Amerika zijn niet noemenswaardig gewijzigd t.o.v. Q3, 2023.
Wel is er enige onzekerheid m.b.t. de routes van en naar Azië gezien de recente spanningen in Azerbijan. Bij aanhoudende problemen zou dit tot capaciteitsproblemen en hogere tarieven kunnen leiden. Last but not least lijken de luchtvracht tarieven voor import uit China op de korte termijn wat omhoog te gaan door veel vraag vanuit de Hi-Tech en E-Commerce sector.

Toeslagen

De ondertussen bekende toeslagen voor brandstof (BAF, LSSC, FSC), valutarisico’s (CAF) en security (SSC, ISPS) zullen wij zoals altijd volgens uitgave aan u doorbelasten.

Terug naar overzicht
+31 (0)88 3190430
info@intervracht.nl